tirsdag 5. februar 2013

Winter-spring-winter...

Det var nok for godt til å være sant!!
Kong vinter ville nok ikke gi helt slipp på oss enda..
Men det er koselig med vinter også synes nå jeg da :)
 
Jeg tok dette her for leden... se de flotte snø krystallene... et lite under i seg selv det også...

 
I morges var det en skikkelig blå, vintermorgen!! Ikke så kaldt heldigvis...
rundt 2-3 minusgrader...Som dere ser, så bor jeg alstå ganske nærme skogen... det er litt som et lite eventyrland her... hvor man finner roen, og harmonien.. Jeg har lært meg å sette mer og mer pris på det som voksen...men som ung-voksen, syns jeg nok vi bodde litt langt utpå landet.. ting forandrer seg når man blir voksen.. og man får litt andre verdier i livet.. og heldigvis for det <3

 
 
I dag er det bakedag i heimen... skal bake mine gode rundstykker...
Jeg har lagt ut oppskriften tidligere...men her kommer den igjen:
 

20 stk saftige rundstykker

500g sammalt hvete fin
500g hvetemel
1 pose tørrgjær, eller 50g fersk gjær
1 ts salt
1ss sukker eller honning
1 egg
50g smør, eller raps olje (nøytral olje)
7 dl lunkent vann

Bland alt det tørre i en bolle, og tilsett smør, egg og vannet.
Elt godt sammen og sett den til heving under plast i 30minutter..
Det blir en ganske løs deig..
------
Ha så deigen på bakeunderlag og trill enten ut to avlange leiver..og del opp og trill ut rundstykker, eller som jeg bruker, ta passe mengde deig ut av bollen med en "bolle maker..." et lite "beger" til å trille deigen rundt på underlaget med, eller en "kake utstikker", de må være av glatt plast, slik at deigen slipper formen... da får man perfekte, like rundstykker!
La de etterheve i 30 min under et klede...
og pensle de med vann før de settes inn i varm stekeovnpå på 225`, stek de midt i ovnen i 15 min..

Lykke til!


De smaker helt nydelig med en god kopp te til... og hva passer vel bedr enn litt kos, på en skikkelig vinterdag??
 


Ha en fin vinterdag dere!
Klemmer fra Wenche  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En gave til en venninne...

En gave til en venninne...

Til tantegull...

Til tantegull...