onsdag 22. mai 2013

Rainy days...& baking..!

I dag har jeg hatt en skikkelig KOSEDAG i heimen!
Ute renger det for fullt.. og skaper hodebry for bøndene rundt her... heldigvis for noen, ventet de med å så korn... dessverre for andre, så renner nå masse dyrt såkorn ut i intet...

Jeg har kost meg med hjemmebakts i dag <3
Jeg lagde jo vaniljekrem til Pavlovaen..og ville bruke opp kremen på noe godt bakverk...

nydelig solskinnsbolle med bær... mmm

Det ble tre slag i dag... hihi... skikkelig i siget i dag :)
Jeg prøvde derfor en ny vri på Kanelsnurrene.. det ble noen av de også.. og rundstykkene jeg pleier å bake... deilig å ha litt i frysern!
Her kommer oppskriften på solskinnsbollene..(jeg delte deigen i to og lagde halve med kanelsnurrer og halve med solskinnsboller...

SAFTIGE BOLLER 20-25 stk
2- 2,5 L hvetemel
6 dl melk
200g smør
1 1/2 dl vann
2 dl sukker
1 ts salt
1 ts kardemomme
2 pk tørrgjær eller fersk om du foretrekker det
2 egg
----
Pynt: bringebær og blåbær
Kanel blanding:
80-100 g smør
0,5- 1dl sukker
2-3 ss kanel. Bland alt sammen. og smør det utover bolledeigen.

  1.  Sett ovnen på 240`C.
  2. Bland det tørre i en bolle
  3. Smelt smøret og hell i melken og vannet, slik at det varmes opp til 37`
  4. Bruker du fersk gjær, bland den inn i væsken
  5. Bland væsken i det tørre og elt med kjøkkenmaskin i 5 min
  6. Sett den til etterheving i 40-50 min..
  7. Del så deigen i to, og kjevle ut til to rektangler..
  8. Fyll med vaniljekrem, eller kanel blandingen, og rull sammen. Klem godt sammen i skjøten.
  9. Del så deigen opp i passende emner..ca 2-3 cm tykke skiver.. og legg på bakepapirkledd stekeplate og etterhev i 30 min.
  10. Pensle med sammenpisket egg, pynt med bær, som blåbær og bringebær. Trykk den ned i vaniljekremen. Strø over noen perlesukker korn..
  11. Stek i 10 min på 240`C midt i ovnen. Jeg foretrekker over- og undervarme.
  12. Avkjøl bollene på rist
  13. Serveres lunkne med melisdryss over
                                                                    Vel bekomme!



 
 
I går rufset jeg opp i alle de overvintrede plantene fra kjelleren... oliventrærne, pelargoniaene, efeyene, kløverne og rosene...skal si de fikk "badet" i natt....
Men NÅ er de nå kommet ut i vårluften.. og strekker hals mot sola og lyset...gleder  meg til de blomstrer, da blir det bilder dere!

Jeg har også fått "avklart" en del i dag... i påvente av et møte i morgen... men nå skjer det altså.. jeg står der helt i uvisset dere... aner ikke helt hva som skjer på jobbfronten til høsten... men fremdeles, så klarer jeg og holde hodet kaldt og står i det.. her gjelder det å finne det positive i alt!
Begynner å bli ganske god til å stå utenfor komfortsonen min :)

Dagens ord: "DET ORDNER SEG! Og ALT skjer for en grunn..."  
Ønsker dere alle en fin onsdag kveld!
Klemmer fra Wenche


Flotte Williamen min <3

2 kommentarer:

  1. Nam nam- syntes det kom en slik god eim av godt bakverk fra Aurskog kanten i går skjønner du :) Mmm..er godt å ha litt i fryseren og regnværsdager er perfekt til baking :)

    Masse lykke til med alt du skal i gang med- da blir du norsk lærer du da- kanskje du blir lærer`n til barnebarna mine en gang, hi hi :)

    Og det er helt sant...alt som skjer er for en grunn og vi er stadig i utvikling !

    Ønsker deg fine dager Wenche og klart alt ordner seg :)

    Smil og klem Monica

    SvarSlett
  2. Deilige boller du har bakt!!
    Uff jeg har så vondt av dere som har så mye regn for tiden. Ser på innslag på TV og det er jo bare helt forferdelig!
    Håper alt ordner seg for deg på jobbfronten:)
    Ha en super dag:)
    Klem Reidunn

    SvarSlett

En gave til en venninne...

En gave til en venninne...

Til tantegull...

Til tantegull...