mandag 20. mai 2013

Lykkelig langhelg....

Så DEILIG med langhelg dere!!
Endelig kom varmen også.. med temperaturer opp mot 26 + grader... da er det bare å nyte!


 


17.mai ble en innholdsrik dag, med fint og varmt vær.... I år gjorde jeg noe, jeg ikke har gjort på over 20 år.... (!?!..!!) Jepp... siden jeg bor så landlig til, har jeg feiret 17.mai hjemme i heimen, både med og uten familien... har trivdes veldig godt med det..
Med FINSTASEN på, ble det feiring sammen med søsteren min og mine skjønne TANTEBARN <3
Vi møttes på Aur prestegård, som jeg føler en tilhørighet til.. hvis Husflidslag, jeg er medlem i..
Det er en meget vakker og staselig gård.. der tunet er fylt opp med bord og krakker... til alle de som vil samles over en kaffe og vaffel :)
Barnetoget går forbi der, når det skal til kirken.. så jeg stod og vinket stolt, til tantegull på 9 år!
Etterpå ble jeg med på Barneskolen, og i år var det ekstra hyggelig... fordi jeg møtte så mange fine ELEVER jeg nylig har blitt kjent med på Ungdomsskolen... og mange fine KOLLEGAER... ja, jeg følte en tilhørighet, en skikkelig god følelse, kanskje også litt stolthet, over å få lov å være en del av skolen i bygda vår...

17.mai med minste tantegull <3

På kvelden fikk jeg besøk av to herlige VENNINNER <3 vi koste oss med Pavlova, jordbær og rosa bobler i glasset! Utpå kvelden ble det en tur ut også... som skulle vise seg å bli en av de fineste kveldene på lenge... VELDIG lenge <3 <3 <3 En forsiktig begynnelse...en gjensynsglede til å ta og kjenne på <3.. og NOE som ble hengende i luften...


 
Oppskriften kommer her:
PAVLOVA
6 eggehvitter
375 g sukker
1 ts eddik, (eplecider-, hvitvins eddik etc...)
Fyll:
1/2 L kremfløte
3ss melis
1pk vaniljekrem
*(eller lag selv av eggeplommene.... den blir best!)
250g bringebær
200g blåbær
melis til pynt over bærene
 
* kok opp 5 dl melk, med en vaniljestang delt i to..ta ut etter oppkok. Pisk eggeplommer lett sammen med 1 1/2 dl sukker, tilsett 1 1/2 dl maisenna og hell dette i den varme melken og rør KRAFTIG!
Kok sakte opp og ta den raskt av platen og sett den i kaldt vann. Tilsett 50g smør når det avkjøles.
  1. Sett ovnen på 150`C
  2. Stivpiske eggehvitene tilsett litt og litt av sukkeret, pisk til den er seig og kompakt, tilsett eddiken.
  3. Bre marengsen utover en bakepapirkledd plate
  4. Stek kaken midt i ovnen i 60 min.
  5. Avkjøl kaken i ovnen på ettervarmen i 60 min. Ha ovnsdøren lukket.
  6. Pisk kremfløte og melis til en fast krem.
  7. Bland den sammen med vaniljekremen.
  8. Bre kremen over marengsbunnen.
  9. Pynt med bærene og sprinkle melis på toppen!  Vel Bekomme!

 

Edme servise og røde glass..
 

Rosa bobler.....

I går fikk jeg hjelp til å sette ut hagemøblene.. jeg rakk også å så, og gjøre klart i kjøkkenhagen min!
Ute på tunet sprader Sverrefar og tuppene, lykkelig rundt... de vifter med stjerten.. klokker og galer om hverandre.. lykkelige over å kunne fråtse, i årets ferske spirer! Jeg har også klart å lokke de med meg inn for kvelden.. blitt en aldri så liten bondetuppe selv, hihi.... :)




Staselige Sverrefar og tuppene...

I dag skal alle plantene som har overvintret i kjelleren, frem.. Det er fremdeles sånn, at jeg må dele opp arbeidet mitt.. så jeg ikke går på en smell... må være flink å planlegge og gjøre litt hver dag.. selv om det er rart...og uvant... å ikke klare alt man vil lenger.. men til gjengjeld er livet HERLIG dere <3
Jeg våkner uthvilt og i fin form.... endelig har jeg knekt koden.. og klarer å ta vare på meg selv <3


Kjenner dere igjen dette bildet...?! det er samme sted jeg har lagt ut i et tidligere innlegg... klikk: her



Tuntreet mitt.. i sin spede begynnelse.. "Acer platanoides"

Så et stort livsbejaende HURRA!!- fra meg :) Ha en fin 2.pinsedag alle dere der ute!
Klemmer fra Wenche   

2 kommentarer:

  1. Høres ut som en perfekt dag :) jeg var også en liten tur på skolen på Aurskog. Gikk de siste meterne i toget sammen med barnehagen til barnebarnet mitt. Jeg har også gått på en smell- så fordi om jeg tar det rolig så setter det seg i kroppen i flere dager etterpå....
    Pavlova er bare så godt- kan aldri si nei takk til det :)

    Sverre er en kjekk herremann men så har han draget også da ser jeg jo :)

    Ønsker deg fine dager

    Nyt dagen klem fra Monica

    SvarSlett
  2. Takk for oppskrift på Pavlova:) Skal prøve meg på denne:)
    Så gøy at dere har høner. Vi hadde også det da barna var små:)
    Deilig å kunne hente sine egne egg!!:)
    Flotte bilder du har tatt:)
    Ha en fin kveld:)
    Klem Reidunn

    SvarSlett

En gave til en venninne...

En gave til en venninne...

Til tantegull...

Til tantegull...