mandag 30. juli 2012

Feriepyssel...

Mens regnet bøtter ned så får man jo gjort "lite feriepyssel...."
Jeg har en kjempesøt og snill nabo som deler min iver etter håndarbeid.. og kanskje særlig noe av det "glemte" gamle, nostalgiske....

Så derfor noen feriepyssel bilder.... :)


"Oldemor- ruter".....


Er de ikke søte? i herlige pastellfarger... smaken av sommer...


Jeg vet ikke helt enda hva de søte rutene skal bli til... kanskje et slumreteppe?... eller en fin pute på kjøkkenet.. gryteklyter, bordskånere..? ja mulighetene er mange! Jeg kjøpte de fine pastell nøstene i Åmål i påsken.. så de har bare ligget i kurven og ventet på å bli til noe fint... <3





Jeg har funnet en nydelig Snickerskake som jeg deler med dere her, den er superrask og enkel å få til!



Snickerskake
 Bunn:
6 eggehviter
5 dl sukker
300-350 gram hakkede peanøtter
1 pakke knuste Ritz-kjeks
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Sjokoladeglasur:
100 gram smør
200 gram melkesjokolade (eller 2 plater kokesjokolade)
6 eggeplommer
100 gram melis

Pisk eggehvitene stive sammen med sukkeret. Bland sammen kjekssmuler, peanøtter, bakepulver og vaniljesukker. Rør eggehvitene inn i kjeks- og nøtteblandingen og ha massen i en papirkledd langpanne. Stek kaken ved 180 grader på nederste rille i ovnen, 20-25 minutter. Avkjøl kaken HELT i formen før du tar den ut, den sprekker lett.

Smelt smør og sjokolade. Pisk eggeplommer og melis stivt og bland med avkjølt sjokolademasse. Fordel glasuren over den kalde kaken og pynt med salte peanøtter eller det du vil. Skjær kaken i pene ruter og server.
Blir best når den oppbevares i kjøleskapet.

 Lykke til :)

Sommerklem fra Wenche




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En gave til en venninne...

En gave til en venninne...

Til tantegull...

Til tantegull...