mandag 28. mai 2012

Lykken er en Hegg i hagen....

Endelig er sommeren her!
Pinsen har vært fantastisk, med solfylte dager... late morgener med bok og kaffe.. sol og planting..
grilling og kos :)

Jeg er så heldig å ha to store Hegg, i hagen min bak hønehuset... den har vært der sidene tidenes morgen.. Pappa har barndomsminner fra den gangen han var en liten gutt og løp rundt i hagen her..
Den blomstrer ikke mange dagene før den er ferdig.. men for en nydelig lukt.. lukten av sommer!



Jeg, William og Embla var på oppdagelsesferd i Heggen her...
Puse lykke og matmor lykke <3

 Ved hønehuset vokser det rabarbra.. den har også stått der så lenge jeg kan huske..
Vi barna pleide å få rabarbra stilker av farmor som vi dyppet i en kopp med sukker... mmm..sommer minner det..
I denne heggen holder en skjærefamile til.. den har også bodd der så lenge jeg kan huske...
Det blir leven når pus er med på oppdagelsesferd..

Stolte William.. Heggens konge?!... 2 år i sommer han :)

Det finnes ikke bedre sommermat en sval Rabrabrasuppe <3... min mamma lagde alltid det til oss på sommren.. det var kveldsmat ofte.. med melk og sukker.. eller følte om vi hadde det..

 Jeg fant i en lekker, sommer kokebok, et bilde av rabrabra kompott... men jeg lager suppe, den skal kunne nærmest drikkes.. ikke noen biter igjen... mmmm


Her er oppskriften:
Rabrabrasuppe, 4 porsjoner:
100-150g sukker(etter smak)
7 1/2 dl vann
300g rabarbra
1-1 1/2 ss potetmel

Kok opp sukker og vann
Skrell rabarbraen om nødvendig og skjær den i passe biter (1-2 cm)
Ha rabarbraen i sukkervannet, og kok den forsiktig mør, på svak varme.
Rør potetmelet ut i litt kladt vann og ha dette i suppen.
Servers avkjølt med melk og sukker eller fløte...

Lykke til!

Jeg har ikke bare vært lat i Pinsen da... Jeg har sådd, og beiset og holdt på ute...
Her ser dere årest sommersalat... ferdig til å prikles... jeg har forkultivert de i isoporkasser, med vekstduk over.... rene drivhus effekten...


Og sånn ble altså trappen og plattingen.. nybeiset i fargen "terassegrå" fra Jotun...
Blomstene her blir hvite i år også.. her er en liten begynnelse med hvit Hagehortensia Efey, som har overvintret i kjelleren... og en Butterfly Lavendel..

 Jeg ble fornøyd med resultatet... skjønt det må jo "dekoreres" litt...
Det kommer blomster her også etter hvert...

 
Så ha en riktig god søndag dere, og innspurten av Pinsen for denne gang :)
Nye hagestoler av året også!

Klem fra Wenche

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En gave til en venninne...

En gave til en venninne...

Til tantegull...

Til tantegull...