søndag 18. august 2013

"August, I think I love you...."

 Jeg elsker høsten.. kjølige kvelder, varme dager...
Regnfulle dager.. tid for levende lys, om kveldene... fyr i ovnen.. herlig dere!
Pakke seg inn i ullpledd foran peisen.. nyte en kopp te.. drømme seg litt bort.. i sommerens MINNER!



Bjørkefrø og roseblader i sink-baljen på verandaen..

 
 

På fredag fikk jeg nyeste tilskuddet i Hønsehuset mitt <3 Jeg hentet tre høner og fire kyllinger, hos en herlig dame som har tunet fullt av Ender, Gjess og Dverg Kochin`s... Tantegullene  mine skal få en hvit høne hver seg... stas vetu, "egen" høne hos tante!
Nydelige Dverg Kochin, gul hønemor med fire småttiser..

Små nusselige kyllinger..


Ellers har de siste ukene gått, mer eller mindre, i V-E-D.. hehe.. pappa og jeg har kappet og kløyvd mengder med tømmer... I år har vi fått så mye tømmer, som aldri har vært på gården her tror jeg..
Vi har nok ved for FIRE år frem i tid.. og med det dere, så blir jeg både melankolsk og ydmyk på en og samme tid... melankolsk; fordi, når man har kommet opp i en viss aldre.. og innser at man er voksen, og at man har foreldrene sine på "lånt tid"... så vet vi (heldigvis) ikke hva morgendagen bringer.. Kanskje man blir ekstra ettertenksom, når man allerede har mistet en av sine kjære?..?...<3



Mange fine stunder også med pappaen min, under de utallige pausene mellom virkene... mimrer over gamledager.. da han var liten gutt, og var med sin pappa og kløyvde ved for HÅND... men øks og sag...og da blir jeg YDMYK dere, tenk at for bare 40-50 år siden, drev mannen i huset, hver dag hele sommeren og hogget og kløyvde veden, for kommende vinter.. hver skapte dag og kveld, holdt de på.. kun utstyrt med øks og en sag, der man måtte være to for å sage.. en på hver side av saga..
For et slit, og hardt kroppsarbeid... da glemmer man fort ens egen såre, ømme fingertupper og støle armer.. MEN.. tro om de hadde det bedre da? uten alt maset og jaget, etter å rekke mest mulig, på kortest mulig tid?... Jeg ønsker å tro da, at alt var BEDRE før <3 (hihi...) da man hadde tid, tid til de små samtalene, mellom far og sønn, eller far og datter, likeså mor og datter... hmm....



Og dette med tiden dere, jeg prøver så ofte jeg kan å "TA TIDEN TILBAKE".. noe som er, ikke desto mindre, viktig i dagens samfunn, med alle ytre påvirkninger vi hele tiden eksponeres for..
Derfor dere ELSKER JEG AUGUST... da er skog og natur proppfull av alskens skatter, som våre forfedre var helt avhengig av, for å overleve.. Jeg innser at ikke alle er like heldige, og bo med skogen like om hjørnet.. I dag kan vi velge om vi vil ut i skog og mark og høste sopp og bær... eller kjøpe det ferdig i butikkene..
Jeg holder en knapp på å gå ut dere, i skog og mark.. og plukke bær og sopp.... og mens du gjør det, skal du se at høye skuldre og proppfulle hoder... kommer hjem igjen, ikke fullt så høye og ikke fullt så proppfulle...


Hva er vel bedre enn å sette seg ned i skog og lyng, lukke øynene, lytte til stillheten.. høre en bekk i det fjerne, fuglene som kvitrer, duften av modne bær, moden åker...fuktig lyng og mose.. nyte en håndfull med blåbær, eller bringebær? Jeg har bringebær på småbruket mitt...riktig mange liter med bringebær, er i fryseren alt.. etter dagens økt med ved, har jeg om kveldene, etter at kveldsstellet til hønene er unnagjort, vandret  rundt etter bringebær... jeg har mitt "STED" der jeg kan sette meg ned og la tid og sted fare... nyte stillheten, nyte smaken av solmodne bringebær... det er landlig lykke dere <3


"Høyt henger de... solmodne bringebær..."

Dagens ord, må vel bli; "TA TIDEN TILBAKE" dere... så ofte dere kan.. som en motvekt til alt det andre som opptar tiden vår...

En nydelig søndag ønskes dere alle der ute!
Klemmer fra Wenche


  

1 kommentar:

  1. Tenk å ha egen Høne hos Tante- det er stas det :)

    Du skriver så vakkert og så sant så kan bare nikke å være enig. Ja det var ord til ettertanke ! Og kan si mye om det..og du har gjort det så vakkert :)

    Her skal jeg klippe ned noen urter i dag og henge de til tørk så jeg kan få det på glass til vinteren. Det er herlig å bo på landet Wenche :)

    Har vært på Aurskog alt i dag jeg da. Leverte Solstråla vår i barnehagen. Hun har sovet her litt i det siste for moren går å venter på nr 2. På niende dagen på overtid nå, så da skjer det vel noe snart :)

    Ha det så fint Wenche

    Smil og klem fra Monica som nå skal lade opp på sofaen litt

    SvarSlett

En gave til en venninne...

En gave til en venninne...

Til tantegull...

Til tantegull...